Tid eller intensitet


Om jag fick välja så skulle jag hellre träna med jämn takt i 60 minuter än att träna super intensivt i 15.

Enligt min erfarenhet så är det tiden och inte intensiteten som gör att jag svettas mer, får mitt hjärta att slå fortare och gör mig mer fokuserad. Det blir en mer meningsfull upplevelse.

Så är jag funtad. Som en maratonlöpare. Det är ju naturligtvis många träningsexperter och personliga tränare som inte håller med mig om det här. Det finns många studier som visar på att intensitet ger bättre effekt när man tränar och det är ok, jag är ingen träningsexpert.

Men det är så jag föredrar att träna. Alla är olika och man ska träna på det sätt man föredrar att träna på. Jag föredrar utdragna processer när det gäller allt, jag har ingen bråttom i min vardag och det har jag inte när jag tränar heller.